Zara a H&M v boji s udržitelnou konkurencí

Řetězce rychlé módy, např. Zara, H&M nebo Forever 21 (už má také jednu prodejnu v ČR) zbohatly díky nízkým cenám na úkor kvality. A ze stejného důvodu začínají mít nyní paradoxně problémy. Stále více jim totiž konkuruje udržitelná móda. Zejména lidé od 20 do 35 let, tzv. mileniálové, totiž čím dál častěji dávají přednost kvalitě a univerzálním střihům před krátkodobýmitrendy. Zara i H&M proto zavádějí limitované řady z recyklovaných a přírodních materiálů.

Průzkumy Euromonitor International potvrzují, že počet zákazníků, kteří se zajímají o původ a materiál svého oblečení stoupá. Zatímco minulý rok to v USA bylo 12,9 %, dnes je to celých 14 %. A do budoucna se podle odhadů bude podíl těchto uvědomělých konzumentů zvyšovat ještě rychleji.

mtqxnjc4mtyzntayntczntez

Velké změny v preferencích tak nastávají mnohem rychleji než fashion fashion značky předpokládaly. Pokud jde o jejich udržitelné kolekce, představují jen malý zlomek celkové produkce. U Zary konkrétně 1,5 % a v případě HM Conscious Collection 3,5 %.

Největší výzvou pro retail bude udržitelnou módu cenově zpřístupnit širším vrstvám obyvatel, “ zdůrazňuje Emily Bezzant, hlavní analytička módního on-line prodejce Edited.

Ceny zatím mají příznivé. H&M stojí jeden kousek průměrně 17,99 USD a Zara zase nerozlišuje cenu u basic topu z běžné a udržitelné řady. Oba koupíte za 9,90 USD.

zara-fast-fashion-1-537x402

Jednou z cest, jak ušetřit, je právě recyklace zbytkového materiálu a jeho opětovné využití. „Z každého kousku, který by se dříve vyhodil, dnes vzniká materiál na nové oblečení, pracujeme tak s vlnou i bavlnou,“ říká tisková mluvčí H&M Anna Eriksson.

A jak je to v u nás v ČR? Kolik procent zákazníků se zajímá o to, co, odkud a z čeho vlastně nosí? Výsledku průzkumu budou známé už v příštích týdnech.

h-and-m-clean-clothes-campaign-unconscious-1

Foto: Ecouterre.com, Fashionista.com